Upravit stránku

Svatopluk Žáček působí v OB CARE a sesterské OB Klinice jako provozní manažer a manažer kvality zdravotní péče. Je absolventem Slovenské zdravotnické univerzity a u nás je zodpovědný za řízení provozu ambulancí, operačních sálů a lůžkového oddělení. Jednou z jeho hlavních odpovědností je také řízení kvality poskytované péče. Má mnohaleté zkušenosti ze státních i soukromých zdravotnických zařízení, kde pracoval na vedoucích pozicích.

Svou praxi jste odstartoval ve zdravotnické záchranné službě. Jaké kroky vás vedly až na kliniku plastické chirurgie?

„Práce v záchranné službě je velice specifická a náročná. Potkáváte pacienty v kritických situacích, je důležité reagovat rychle a ofenzivně léčit jejich potíže. Služby absolvované na pozemní záchranné službě, ale i vrtulníkové záchranné službě, jsou pro mě nezapomenutelné, nicméně pokud si chce člověk udržet zdravý rozum a profesionální přístup ke klientům, měl by své zdravotnické profese trochu střídat. Plastická chirurgie je tak trochu opakem. Je to daleko klidnější a tvořivější povolání. Pomáháte lidem měnit život k lepšímu. Plastika kombinuje chirurgii a estetiku. Nyní bych neměnil a rozhodl se určitě stejně.“

Co je v OB CARE vaší denní náplní? Co obnáší řízení provozu ambulancí nebo řízení kvality zdravotní péče?

„Jedná se o komplexní management chodu kliniky. Pro mě je velice důležité, aby klinika disponovala profesionálním personálem, pracovala s co nejkvalitnějším zdravotnickým materiálem a veškeré postupy v ošetřovatelské péči byly dle nejnovějších poznatků medicíny. Důležitá je koordinace všech oddělení tak, aby tvořily jeden funkční celek. Krom toho, že na klinice spolupracujeme s profesionály, kteří jsou ve svém oboru špičkami, využíváme i nejlepší dostupné technologie. Kvalita zdravotní péče dosahuje vysoké úrovně.“

Svatopluk Žáček
Svatopluk Žáček

Studoval jste v Bratislavě a pracoval například v Ústí nad Labem. Jak byste porovnal práci v hlavním městě, na klinice s mezinárodní klientelou, oproti službě v menších městech?

„Všude se musí dělat kvalitní medicína – na periferii i v hlavním městě. Klinika s mezinárodní klientelou však klade na personál trochu jiné požadavky. Jedná se samozřejmě o jazykové vybavení personálu, důležitá je ale i znalost zdravotnických systémů v zahraničí. Tato specifika označujeme jako multikulturní ošetřovatelskou péči a pro tu jsou v Praze ideální podmínky.“

Při jaké příležitosti vás mohou pacienti potkat?

„Abych si udržoval svou zdravotnickou erudici, pečuji o klienty přímo na operačních sálech. Jsou dva obory, které stále sleduji a mám k nim velice blízko. Jedním je anesteziologie a druhým chirurgie. Takže buď našim klientům na sále popřeji klidný spánek a budu se o ně starat v průběhu celkové anestezie, nebo jednomu z našich plastických chirurgů budu asistovat operační výkon.“

Co máte na své práci nejraději a prozraďte prosím i to, co vás baví nejméně?

„Když vidíte po operaci šťastné lidi, kterým jste změnili život, je to pocit k nezaplacení. Největší odměnou je proto pro mě spokojený klient. Další prioritou, o kterou se ve vedení snažíme a dělá nám velkou radost, je mít spokojený personál. Příjemně naladěné sestry, asistenti a lékaři poskytují péči na skutečně vysoké úrovni a to se pozitivně odrazí ve spokojenosti našich zákazníků. A co mě baví nejméně? Každodenní stohy dokumentů k vyřešení. Kdykoliv mám čas, raději je vyměním za práci na operačních sálech.“

  • Z cest po Vietnamu
  • Na operačním sále je někdy veselo
  • Tým OB CARE

Pokud můžete prozradit, utkvěl vám v paměti nějaký konkrétní příběh pacienta, nějaký okamžik, na který rád vzpomínáte?

„Takových příběhů mám spousty. Myslím si, že by to vydalo i na knihu ☺  V jednom bych se vrátil ještě na záchranku, kdy se nám podařilo v terénu mladé ženě pomoct na svět s malým chlapečkem. Jednalo se o překotný porod, který jsem s rodičkou absolvoval sám před panelákem v sanitce. Bylo opravdu krásné sdílet s mladou maminkou tuto životní událost. Druhý příběh probíhal již v OB CARE a s panem doktorem Skálou jsme prováděli relativně složitou rekonstrukční operaci jednoho prsu. Esteticky vše dopadlo tak, jak bylo naplánováno. Klientka odcházela z kliniky a nikdo by na ní již nepoznal, že vyhrála svůj boj se zákeřnou nemocí. A velkou odměnou byl její dokonalý dekolt.“

A dovolte ještě jednu osobnější otázku. Podstoupil jste někdy sám estetický zákrok?

„Pravidelně si nechávám odstranit pocení v podpaždí botulotoxinem. A v případě, že bych byl s něčím zcela a hrubě nespokojen, rozhodně bych dlouho neváhal a podstoupil i další zákrok.“